Нерон художникът – чародеец - Димитър Казаков | галерия БЪЛГАРИ
Нерон художникът,чародеец,Димитър Казаков
788
post-template-default,single,single-post,postid-788,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Нерон художникът – чародеец – Димитър Казаков

Тази есен Галерия “Българи” откри сезона с изложбата на Любен Диманов “Началото”. С нея бе очертана една от основните тенденции в подбора на представените художници, а именно да се покажат най-ранните години от творчеството на големите майстори на българското изкуство. С изложбата от четиринадесет творби на Димитър Казаков – НЕРОН, обхващащи периода между 1962г – 1972г и само една от 1991г, любителят на изкуството ще се потопи в атмосферата на живописния и графичен експеримент на начеващия Казаков от една страна, от друга обаче, той ще открие първите симптоми на неговия пластичен език и чудноват характер. Още в тези ранни работи Нерон се показва като буен и нежен, удивляващ се на света и смирен пред красотата му, боготворящ жената и подчиняващ и се, умело боравещ и с контрастни цветни петна, и дифузни светоносни тонове. От самото си начало той открива любимата си композиция олицетворяваща безкрайността на вселената: кръгът, кръста, спиралата, в която безтегловното летене на фигурите олицетворява техния полет към възвисеното. Още в тези ранни творби, започва наслояването на знаковата символика, която ще доведе по-късно до невероятната амалгама на културни слоеве и цивилизации в тях. В показаните в Галерия “Българи” творби прозира и болезненото му чувство за лична свобода появило се в протеста му срещу штудираността и академизма. Затова експеримента за ранния Нерон е залог за трудния му личен избор създал му особения и неподражаем стил. Изобретателен до екстравагантност в графичните и живописни техники, Нерон показва още в ранните си творби респект към линията, усет към детайла, ритуалност в избирането на сюжета, доближаващо картините му до звученето на обредност. И в този смисъл неговата любима перспектива “от птичи поглед” или обратната “от долу на горе” бе най-точно намерената за неговия учуден поглед към света, с който за щастие той не се раздели до края. Любов и възхищение към сътвореното от предците – това носят тези ранни творби на Нерон показани в Галерия “Българи”.

Аксиния Джурова

07. 11. 2005г