Българската история и пейзаж на Петър Морозов | галерия БЪЛГАРИ
823
post-template-default,single,single-post,postid-823,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Българската история и пейзаж на Петър Морозов

След големия успех на изложбата от рисунки на Владимир Димитров-Майстора (октомври-ноември 2004 г.) галерия “Българи” представя Петър Морозов. Художникът и графикът, влязъл в историята на българското изобразително изкуство със своите исторически картини Сянката на Самуила, Спасяване на Самарското знаме и Хвърковатата чета на Бенковски, Първата целувка, със стотиците акватинти и офорти, с битовите и обредни сцени, със серията портрети на Хр. Ботев, Ив. Вазов, П. Славейков, Кирил Христов, на цар Борис и царица Евдокия, с пейзажите на възрожденските, крайморските черноморски и беломорски градове и Охридското езеро.

Роден в Русе на 6 септември 1880 г. П. Морозов има щастието, освен да учи в рисувалното училище при Иван Мърквичка, Ярослав Вешин и Иван Ангелов, но и да специализира в Париж при Юбер и в София при чешкия график Йозеф Питер, майстор на офорта. Той е и от тези малко на брой български художници, които през целия си живот остават на свободна практика, и от малкото, които излагат свои творби наравно, както в България така и в чужбина. В своите над 40 изложби у нас, в Европа и Америка (като първата му е още в 1908 г. съвместно с Ал. Божинов в София) той пресъздава и увековечава истинския лик на нашата изпълнена с превратна съдба българска история, както и красивата природа, с нейните възрожденски градове и села, пазари, часовникови кули, уютни дворове, изпълнени с духовност манастири. По време на Балканската и Първата световна война, по подобие на други български художници, пресъздава ежедневието на войника – този, който стои от двете страни на окопите и на който съдбата е една и съща. Така неговите акватинти Нощна атака, При Чаталджа, Другарят е намерен са и нерадостната изповед за апотеоза, но и безумието и жестокостта на войната.

Какво от изредените творби на П. Морозов представя галерия “Българи”?  В експозицията са изложени около 40 цветни акватинти, монотипии, офорти, рисунки с въглен, молив и акварел, масла. Сред тях са рисунки и офорти към емблематичните масла на П. Морозов Спасяване на Самарското знаме от полковник Калитин, Окопите на гр. Чаталджа, Портрет с въглен на Христо Ботев, портрети в цял ръст на цар Борис и царица Евдокия. От цветните акватинти и офорти ще се видят едни от най-добрите, правени от П. Морозов, пейзажи на възрожденските градове Самоков, Трявна, Банско, Габрово, Търново, Ловеч, Брацигово, Роженски и Рилски манастир, Бачково, Руската църква в София и Джамията в Шумен, улици и дворове от Созопол, Ксанти, Ениватук, пейзажи от Сините камъни край Сливен, Лъкатник, Родопите, Пирин, пазари с характерните си персонажи и атмосфера.

Изложените в Галерия “Българи творби дават възможност П. Морозов да бъде видян в светлината на основоположниците на българската графика, по-специално акватинтата (разновидност на дълбоката гравюра върху метал) и по-точно в цветната акватинта. Т.е. при която репродукциите напомнят рисунките, оцветени с туш и акварел. Той е и голям майстор на офорта – техника, изнамерена още през XV в. в Италия от Н. Финигуера от Флоренция и разработена от С. Ботичели и А. Мантеня, а по-късно от Дюрер, Рембранд и Гоя. У нас тази техника върху метална плоча, която е разяжда допълнително с азотна киселина, има плеяда от талантливи последователи, тръгнали след Морозов, като Ана Крамер, Пенчо Георгиев, Веселин Стайнов, Тодор Панайотов, Симеон Венов, Катя Костова, Петър Чуклев и др. Сред тях Морозов си остава един от най-добрите на цветната акватинта и монотипия (гравюра, изпълнена само в един отпечатък) и един от най-големите майстори на българския бит, пейзаж и народ, с неговата история и всекидневен живот. В този смисъл, макар и малка по обем, тази експозиция, съставена само от колекцията на Антонио Василев, собственик на галерия “Българи”, има какво да предложи на любителите на изкуството, както и да разкрие предпочитанията на галерията да запознава българите с тяхната родна култура и история.

Проф. Аксиния Джурова